Logo

Зад всеки успешен бизнес стои успешен маркетинг. Успешният маркетинг не е задължително да изисква голяма инвестиция

Как да подобрим маркетинга без значение от размера на фирмата

Зад всеки успешен бизнес стои успешен маркетинг. Успешният маркетинг не е задължително да изисква голяма инвестиция, не е задължително да изисква голям екип, не е задължително да изисква световно известен продукт. Зад него обаче стоят много правилни насоки.

Неизвестността не носи ползи

Колкото и страхотна да е предлаганата услуга или невероятен продукта, неизвестността ще ги направи губещи. Страхът от реклама на собствен продукт е най-разпространен сред производителите. Това е съвсем нормално чувство с оглед на вложените сили в създаването на продукта или услугата. Саморекламата е начин за увеличение на продажбите. Наистина!

Основи на успешния маркетинг

маркетинг въпросиСледването на цялостна маркетингова стратегия е ключът към успеха. Забравете за откъслечни реклами, абонаменти не носещи полза и разпокъсани обяви. Следването на успешна цялостна маркетингова стратегия започва с въпросите:
* Каква е целта, която трябва да се постигне?
* Кои са потенциалните клиенти, на каква възраст са, какъв пол, с какво образование са, от какво се интересуват, къде и как живеят?
* Биха ли имали интерес от продукта/услугата?
* Какво мотивира потенциалните клиенти за покупка?
* Какви са първите впечатления на потенциалните клиенти от продукта/услугата?
* Биха ли препоръчали на приятел/роднина продукта/услуга?
* Кога е най-подходящото време за реклама – сезон, ден, дори и час?

След като въпросите получат своите отговори ще бъдат положени основите на успешната маркетинг стратегия. Това е моментът, в който е много вероятно да бъде допусната една или повече от долуизброените грешки. Никоя от тях не е маловажна!

Маркетинг грешки, които да избягвате

Не пропускайте да определите бюджет

Не откъслечен разход или месечен каприз, а истински бюджет за маркетинговите дейности. Определянето на рекламен бюджет не е само за големите фирми – всяко изключение е само оправдание. Не е казано бюджетът да е космически, а да е правилно определена сума с оглед на поставената цел. Разминаванията между бюджет и цел винаги ще донесат неудовлетворение!

Не пропускайте да държите под око основните конкуренти

Бихте ли искали да направите същите грешки, които са допускали те? Разбира се, отговорът е не. Силата от разузнаването на конкуренцията ще даде важни насоки за това какво би проработило и какво не във вашия маркетинг.

Не правете скучно представяне

Трябва креативност. Нека си го кажем направо, никой не обича да му продават нещо. Купуваме заради удовлетворението, което ще изпитаме (или си мислим, че ще изпитаме от покупката). Скучните, шаблонни и не креативни реклами никога няма да донесат ефективността, която сте очаквали. Креативната реклама има силата да стане вирална, започвайки да се саморазпространява в интернет и подпомагайки останалите рекламни канали. Това е най-добрата реклама.

Не се лишавайте от рекламни канали в интернет

Често се прави грешката да се залага на един или два рекламни канала. Защо? Заради бюджета? Не! По-скоро от не достатъчно добра маркетинг стратегия. Замислете се, ако сте гладни и имате възможността да посетите близката закусвалня какво бихте избрали? Само хлебче и вода ли ще похапнете? Вероятно не – вероятно ще поискате и картофки, и месо, и салата, и домати, и сирене, и добавки… Тази насока наричам „Правилото на сандвича” – както най-вкусният сандвич е съвършена комбинация от много вкусове, така и съвършената маркетинг кампания е комбинация от много рекламни канали.

Бъдете смели, използвайте всички ресурси, които щедро предлагат новите технологии, но не забравяйте за границите в бюджета. Използвайте заедно SEO, реклама във Facebook, реклама в Google, банерна реклама и реклама с текстови карета в таргетирани сайтове, и-мейл маркетинг, пр статии и новини, видео реклама, куизи и игри, а за бюджети които го позволяват радио и телевизионна реклама. Няма смисъл от сравнение на рекламните канали с оглед избор на най-ефективния – всеки маркетинг канал носи специфични ползи даващи възвращаемост различно отдалечена във времето.

Не изпускайте контрол

Вероятно, ако подготвяте всичко сами ще загубите значително време в различни дейности по маркетинг кампанията и това пък от своя страна ще се отрази на ежедневните ви задължения. Ако наемете за всяка от дейностите различен човек, ще изгубите още повече време отколкото в първия случай, поради неотложната нужда от координация на действията. Най-добрият вариант е да възложите отговорността за кампанията на външна фирма имаща нужните идеи, ресурси и мотивация да управлява маркетинговите дейности. В този случай ще работите заедно с един човек който ще държи контрола по всички осъществявани дейности и винаги точно и бързо ще може да отговори на интересуващите ви въпроси.

Не пропускайте да анализирате

Вие или фирмата, която сте наели анализирайте всичко по маркетинговия проект и правете нужните изводи.

Не пропускайте да установите обратна връзка с клиенти

Има ли нещо, от което се чувстват неудовлетворени? Имат ли препоръки? Смятат ли, че е наложително да промените нещо по продукта/услугата?

Маркетингът не трябва да бъде скъп или труден! Изисква да бъдете креативни, постоянни и да познавате добре потенциалните си клиенти. Обикновено успешният маркетинг е дългосрочен процес и е наложително да се прави правопропорционално на развитието на фирмата.